Blahodárný lecitin

Termín lecitin vznikl ze starořeckého lekithos, což znamená žloutek. Lecitin zabraňuje ateroskleróze, zpomaluje stárnutí mozku, čistí cévy a je pomocníkem při hubnutí.

Jedná se o soubor látek tělu vlastních a je nezbytný pro řadu životních funkcí. V organismu se nejvíce nachází v krevní plazmě a červených krvinkách; dále je přítomen ve žluči, kde chrání sliznice žlučových cest před působením žlučových kyselin a zabraňuje srážení cholesterolu do nerozpustných kamenů. Lecitin má vliv na zmenšování tukových částí v cévách, čímž zabraňuje ateroskleróze. Taktéž snižuje hladinu LDL cholesterolu, pomáhá snižovat krevní tlak.

Lecitin je nebytnou energií pro mozek – podílí se na mentálních a nervových procesech. Hlavní složkou lecitinu je cholin, který se v těle přeměňuje na acetylcholin, látku důležitou pro přenos nervových impulzů. Proto lecitin zvláště blahodárně působí na starší lidi a zlepšuje stav pacientů trpících Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou.

Má totiž vliv na krátkodobou paměť a zlepšuje koncentraci.  Extra dávku ocení například studenti před zkouškami. Druhou doporučenou indikací je užívání lecitinu jako prevence k oddálení stárnutí mozku, které se projevuje demencí. Zvýšené dávky jsou doporučené při nadměrné námaze tělesné a psychické, rekonvalescenci, zvýšené koncentraci „zlého“ cholesterolu v krvi, vyšší konzumaci alkoholu, při chronických onemocněních a dále při poruchách vstřebávání a nedostatku vitaminu B12 a kyseliny listové.
Předávkování lecitinem je nepravděpodobné – doporučený denní příjem pro ženy je 440 mg, pro muže 550 mg.

Lecitin tvoří 73 %  objemu tuků v játrech. Brání takzvanému ztučnění jater, cirhóze a nádorům jater. Přímo v místě jater také snižuje toxicitu některých léků a jedů a jako složka hlenu vytváří ochrannou vrstvu chránící stěnu střeva.
Lecitin urychluje přeměnu tuků v energii – usazený tuk začíná postupně mizet z nežádoucích míst. Zvýšená hladina estrogenů způsobuje ukládání tuků na stehnech, bocích a hýždích. Lecitin nadbytečnou hladinu estrogenů snižuje, a urychluje tak hubnutí v místech, kde to za normálních okolností jde nejhůře. Kromě toho má lecitin vliv na urychlení regenerace po sportovním výkonu.

Lecitin najdeme ve všech druzích masa, v semenech, oříšcích, obilných klíčcích, vaječném žloutku a v některých mléčných výrobcích. Hlavním zdrojem je surový sójový olej.