Chybí vám vitaminy?

Pro správnou funkci organismu jsou vitaminy naprosto nezbytné. Je zcela naivní si myslet, že dostatečné množství vitaminů zajistíme našemu tělu tím, že budeme bezmyšlenkovitě konzumovat různé vitaminové preparáty. Opak je pravdou, protože v některých případech si můžeme dokonce ublížit.

Vstřebávání vitaminů

Vitaminy do organismu musíme nejen přivádět, ale ještě důležitější je jejich správné vstřebávání, kterému může bránit několik důvodů. Jedním z nich je nesprávně zvolený poměr vitaminů a jejich předimenzování vlivem jednostranného užívání, což vždy vede k vyplavení jiných důležitých vitaminů. Další potíží může být jejich vstřebávání ve střevech, což může být zhoršeno záněty a těžkou nerovnováhou střevní bakteriální flóry. K nejsložitěji vstřebatelným vitaminům patří vitamin B12, protože k jeho průchodu přes střevní stěnu je nutný tzv. vnitřní faktor, který se vyskytuje ve slinách a v žaludečních šťávách. Také přísun vitaminů do buňky je přísně usměrňován její potřebou a nebývá stále stejný.  Například vstřebávání vitaminu C je značně blokována antibiotiky, takže jedinec užívající antibiotické léky potřebuje zvýšený příjem tohoto vitaminu.

Kdo je nejvíce ohrožen nedostatkem vitaminů?

Nedostatkem vitaminů mohou trpět děti v období růstového sprintu, lidé ve středním nebo vyšším věku. V důsledku nedostatku vitaminů přestávají v organismu probíhat metabolické, enzymatické, hormonální a jiné procesy v optimální kvalitě. Organismu také neprospívá předimenzování pomocí různých vitaminových přípravků.

Správná vyváženost

Adekvátně vyvážený poměr vitaminů hraje důležitou roli pro využitelnost veškerých vitaminů. Podle odborníků může nadbytek některého vitaminu nebo minerálů způsobit shodné příznaky jako jeho nedostatek. Kombinace je jev, kdy dva nebo více vitaminů fungují společně a zabezpečují tak účinnou funkci. V ideálním případě bychom veškeré živiny potřebné pro náš organismus přijímali ze zdravě vyprodukovaných čerstvých potravin. Bohužel se v průběhu století změnil způsob stravování, naše chutě a také podmínky pěstování rostlin.

Hořčík

Hořčík patří mezi nejvyužívanější minerály v organismu. Náš organismus potřebuje v poměru k ostatním minerálům zhruba 25%. Hořčík je velice důležitý pro fyzickou aktivitu, ale současně i pro psychickou stránku a mentální soustředění. Zhruba 70% lidí trpí jeho nedostatkem, který se projevuje křečemi, tiky v oku a únavou.

Zinek

Zinek patří k důležitým strukturálním minerálům a je součástí většiny tkání cévních stěn. Jako imunitní minerál je povolán k neutralizaci volných radikálů a detoxikaci těžkých kovů z organismu. Jestliže používáme tabákové výrobky, vstřebané kadmium z cigaret je v organismu zabudováno do cévních tkání místo zinku .

Vápník

Velké množství vápníku je uloženo v kostech. Zhruba ve třiceti letech dosáhne kostní hmota svého maxima a v dalším životním období se již získaná pevnost kostí udržuje, respektive ztrácí v závislosti na výživě, genetických faktorech, pohybové aktivitě, hormonálních změnách apod. Absence vápníků může vyvolat celou řadu potíží (osteomalacii, osteoporózu, alergické potíže, artritidu apod.).

Železo

Železo je součástí myoglobinu, který zásobuje kyslíkem svaly. Vysoká hladina železa znamená velký výkon a pevné svaly. K velkým ztrátám železa dochází zejména při pocení. Železo náleží k nejobtížněji stravitelným minerálům. Vstřebávání železa snižují fosfoproteiny, které jsou obsažené ve vejcích a kyselina fytová, která je součást obilovin.

Ořechy, semínka a obiloviny

Bohaté zastoupení minerálních látek najdeme také zde. Minerální látky se nacházejí v obalu zrna a v případě, že je obal zrna a v případě, že je obal odstraněn, obilovina už minerály neobsahuje. Ořechy a semena jsou bohatým zdrojem důležitých minerálů. 

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.