Mobilní aplikace

Máte rádi saunování a wellness?

Za dnešní podobu saunování vděčíme Finům, u kterých tvoří saunování důležitou součást jejich historie. Vlastní saunu totiž vlastní většina rodin, ať již přímo v domě nebo v bytě. Sauna původně představovala krb, v němž byly zahřívány kameny na velmi vysokou teplotu. Následně byly kameny polévány studenou vodou, aby došlo k vytvoření páry. V současné době se v saunách používají modernější metody, avšak princip zůstává neměnný.

Saunování

Saunování velmi pozitivně ovlivňuje naši tělesnou i duševní stránku a také posiluje náš imunitní systém. Když dojde k přehřátí organismu nad normální tělesnou teplotu, dochází k rychlejšímu vytváření protilátek. Podle dosavadních odborných studií pravidelné saunování posiluje srdce a snižuje hladinu cukru v těle. Pozitivní vliv má také na psychiku člověka, protože saunování je důležitou součástí regenerace a uvolňuje celkové napětí organismu. Lidé s vysokým krevním tlakem by se však saunování měli raději vyhýbat. Pro regeneraci se doporučuje teplota okolo 80-100°C s relativní vlhkostí kolem 5°C. Pro ochlazování se doporučuje bazének se studenou vodou o teplotě 8-12°C. Je možné také využít sprchu se studenou vodou, to má však daleko menší efekt.

Jak často se doporučuje saunování?

Saunování se doporučuje provádět 1x týdně, v den s méně intenzivní, lépe však s žádnou tělesnou zátěží. Doporučuje se zachovávat minimálně hodinový odstup od zatížení (tréninku), aby nedošlo ke kumulaci obou stresujících faktorů. Sauna se také nedoporučuje ihned po vydatnějším jídle, ani se zcela prázdným žaludkem.

Účinky saunování

Saunování snižuje svalové napětí, zvětšuje kloubní flexibilitu, zintenzivňuje metabolismus, zlepšuje termoregulaci, stimuluje endokrinní systém, odstraňuje zrohovatělé vrstvy kůže, omlazuje pokožku a zajišťuje psychickou relaxaci.

Finská sauna

Teplota se zde pohybuje okolo 110°c při vlhkosti vzduchu 15%. Této sauně se 

říká suchá. Většinou bývá elektrická, ale tepla může být dosaženo také tradičním způsobem, a to poléváním horkých kamenů.

Infrasauna

Využívá tepelných účinků infračerveného záření. K ohřátí organismu dochází pomocí IR záření na rozdíl od klasické sauny, kde dochází k ohřívání horkým vzduchem. Saunovací kabina je vybavena zářiči, které vydávají IR záření. Teplota se pohybuje okolo 45°C. Dochází k ohřívání organismu, výdej tepla se děje pocením. Délka pobytu v infrasauně se pohybuje okolo 20-30 minut, a to podle individuálních pocitů. Infrasaunu můžeme také využít samostatně nebo k předehřátí, uvolnění svalů před masáží.

Tepidarium

V tepidariu je teplota maximálně 40°C a podobně jako infrasauna nezatěžuje krevní oběh. Místnost bývá vyhřívána ze stěn, podlahy i lavice. Doporučuje se před masáží na prohřátí těla nebo jako závěrečná procedura.

Parní lázeň

Jedná se o hypertermickou vzdušnou lázeň ve vzduchu nasyceném vodními parami. V místnosti se teplota pohybuje okolo 45°C, ale vlhkost dosahuje až 100%. Díky tomu se tvoří horká pára, která uvolňuje dýchací cesty a pomáhá při revmatických potížích. Pobyt v lázni se doporučuje na 10-15 minut, poté zchlazení pomocí vlažné sprchy a klid. Dochází k uvolnění svalového napětí, ale nevýhodou je příliš velké zatížení krevního oběhu. Pro regenerační účley se v této formě nedoporučuje. Pouze při teplotě kolem 35°c se může využít pro předehřátí před další procedurou.

Biosauna

Velmi se podobá parní lázni. Vlhkost však bývá nižší a pohybuje se mezi 30-60%. Součástí je většinou aromaterapie. Bylinné esence působí pozitivně na plic a dýchací cesty. Mezi nejčastější vůně patří levandule, meduňka nebo také heřmánek.

Saunové ceremoniály

Jedná se o saunové rituály, které provádí zkušený saunér. Může se jednat o

polévání kamenů vonnými esencemi, víření horkého vzduchu na ostatní účastníky saunování, potírání  medem apod.

Wellness

Slovo wellness představuje způsob života, který směřuje ke zdravému a plnohodnotnému životu. Za otce wellness je považován doktor Hallbert L. Dunn. Ten poprvé v roce 1950 přišel s ideou zdravé a vyrovnané mysli, těla a ducha, kterou pak rozšiřoval a přetvářel do dnešní podoby wellness. V rámci wellness můžeme využít veškerých dostupných prostředků, kde patří např. zdravá strava, adekvátní pohybová aktivita, různé typy koupelí apod. V současné nabídce existuje také celá řada wellness pobytů.

Vyberte si správně

Široká škála pobytů nabízí i tzv. wellness, kde můžeme využít různých regeneračních služeb. Cenová škála se pohybuje různě, a to podle atraktivity daného prostředí a množství nabízených služeb. Při výběru pobytu si však zcela jistě pozorně přečtěte veškeré informace, neboť zejména na slevových portálech jsou nabízeny sice atraktivní místa, ale nabídka se může výhodná nabídka se může týkat pouze dnů mimo víkend apod. Podstatné pro výběr pobytu jsou také služby, které jsou již zahrnuty v cenové kalkulaci a dané prostředí.

Působení chladu

Pro regenerační účely můžeme využít také celotělové působení chladu, což je odebírání tepla z organismu. Celkové působení chladu vede k vazodilataci, vymizení vnímání bolesti, tlumení zánětu a ovlivnění imunitního systému. Pobyt v chladu je krátkodobý a teplota se pohybuje až – 160°C a pak následuje pohybová aktivita. Před procedurou, která se skládá z více aplikací, je nezbytné lékařské vyšetření krevního tlaku. V rámci regenerace a léčebných účinků lze využít zařízené, které se nazývá Polárium. Zařízení je tvořeno dvěma místnostmi (komory), první o teplotě cca -60°C, druhá s teplotou 120°C až -130°C (pobyt zde trvá 1-3 min). Do komor se vstupuje ve speciálním oblečení a obuvi, s obličejovou rouškou, pokožka celého těla musí být suchá. Po opuštění Polaria následuje cvičení o délce alespoň 20 minut. 

Autor: - bb -

Facebook

Infocentrum
810 800 000, 597 089 205
(částečně hrazeno)

kód pojišťovny: 205