Vitamin C

Vitamin C je antioxidant, který je potřebný k růstu a regeneraci tkání, funkci nadledvinek a zdravému stavu dásní. Napomáhá také k produkci antistresových hormonů. Ochraňuje organismus před škodlivými látkami a zvyšuje odolnost organismu. Vitamin C zvyšuje schopnost absorpce železa. Může také podporovat snížení hladiny cholesterolu a krevního tlaku, stejně jako napomáhá k prevenci aterosklerózy. Vitamin C je nutný také při tvorbě kolagenu, chrání organismus před srážením krve nebo vytváření podlitin a napomáhá k hojení ran a popálenin. Vitamin C funguje v kombinaci s vitaminem E, jestliže tyto vitaminy působí společně, mají vyšší účinnost, než – li působí samostatně.

Zdroje vitaminu C

Vitamin C se vyskytuje v bobulích, citrusových plodech a zelenině. K doporučeným zdrojům patří avokádo, chřest, řepa, brokolice, růžičková kapusta, ananasový meloun, pomeranče, mango, zelený hrášek, ředkvičky, šípky, cibule, ananas, řeřicha, papája , kopřiva, divizna nebo řebříček obecný.

Vitamin D

Vitamin D je jeden z vitaminů rozpustných v tucích, je potřebný pro vstřebávání a využití vápníku a fosforu v trávicím traktu. Je nezbytný pro růst a vývoj kostí a zubů. Chrání před svalovou slabostí a podílí se na regulaci srdečního rytmu. Rovněž je nezbytný k prevenci a léčení osteoporózy a hypokalcemie, podporuje imunitu a funkci štítné žlázy, jakož i normální krevní srážlivost. Vitamin D ve formě,  jakou přijímáme v potravě nebo doplňcích není zcela aktivní. Je nutná jeho konverze v játrech a posléze v ledvinách. Právě z tohoto důvodu jsou osteoporózou ohroženi lidé trpící onemocněními jater a ledvin. Jestliže je lidská pokožka vystavena účinkům ultrafialového záření, cholesterol v kůži je transformován na prekurzor vitaminu D. Závažný nedostatek vitaminu D může u dětí způsobit křivici, u dospělých pak osteomalacii a další související potíže. V případě nižšího deficitu vitaminu D dochází  ke ztrátě chuti k jídlu, pálivým pocitům v ústech a krku, průjmu, nespavosti, zrakovým obtížím a ztrátě tělesné hmotnosti.

Vitamin E

Vitamin E je antioxidant, který hraje důležitou roli při kardiovaskulárních chorob. Zlepšuje krevní oběh, je nezbytný pro regeneraci tkání a užitečný v tlumení premenstruálního syndromu. Podporuje normální krevní srážlivost a hojení, omezuje tvorbu jizev po zranění, snižuje krevní tlak, napomáhá  v prevenci šedého zákalu, zlepšuje sportovní výkony a uvolňuje křeče dolních končetin. Dále udržuje v kondici nervovou soustavu a svalstvo posilováním pevnosti kapilárních stěn. Zlepšuje také stav pokožky a vlasů, napomáhá v prevenci chudokrevnosti a oddaluje vznik stařeckých skvrn. Při deficitu vitaminu E dochází dojít k poškození červených krvinek a ničení nervové tkáně. K příznakům nedostatku tohoto vitaminu patří potíže při menstruaci, poškození nervové a svalové soustavy, zkrácení životnosti červených krvinek, potraty a degenerativní změny dělohy.

Zdroje vitaminu E

Vitamin E byl zjištěn v těchto potravinách: zastudena lisované oleje, tmavě zelená listová zelenina, ořechy, semena. Významné množství tohoto vitaminu je zastoupeno v hnědé rýži, vejcích, sušených játrech, mléce, ovesných vločkách, vnitřnostech nebo pšeničných klíčích.

Aby došlo k udržení odpovídající hladiny vitaminu E v krvi, je zapotřebí zinek. Jestliže přijímáte vitamin E a doplňky  s obsahem železa, neberte obojí současně.

Vitamin K

Vitamin K je potřebný k produkci protrombinu, který je nezbytný pro srážení krve. Tohoto vitaminu je potřeba k tvorbě a regeneraci kostí a k syntéze osteokalcinu. Vitamin K hraje důležitou roli ve funkci střev a napomáhá k správné funkci jater. Může také zvyšovat odolnost vůči infekci u dětí a působit preventivně proti zhoubným nádorům, které napadají vnitřní propojení orgánů. Deficit tohoto vitaminu může způsobit abnormální nebo vnitřní krvácení.

Zdroje vitaminu K

Mezi důležité zdroje vitaminu K patří např.: chřest, melasa, brokolice, tmavá listová zelenina, vaječný žloutek, kokoška pastuší tobolka, zelený čaj, jedlé mořské řasy, oves, květák nebo žito. Potřeba vitaminu K zvyšuje příjem antibiotik. V průběhu několika posledních týdnů těhotenství by nemělo docházet k velkému příjmu vitaminu K. U novorozence by mohlo dojít k výskytu alergických reakcí.

Bioflavonoidy

I když bioflavonoidy nejsou v pravém smyslu slova skutečnými vitaminy, jsou někdy označovány za vitamin P. Bioflavonoidy podporují vstřebávání vitaminu C a měly by být podávány společně s tímto vitaminem. Existuje celá řada různých forem bioflavonoidů, např. hesperetin, eriodyctiol, rutin.

Lidský organismus není schopen bioflavonoidy syntetizovat, je proto nezbytné dodávat je v potravě. Bioflavonoidy jsou hojně využívány v léčení sportovních úrazů, protože zmírńují bolest a výskyt otlaků a podlitin. Zmírňují také bolest dolních končetin a zad a zmírńují příznaky, které souvisí s delším krvácením a nízkou hladinou sérového vápníku.  Bioflavonoidy fungují v kombinaci s vitaminem C jako ochranný prvek kapilární struktury. Jsou prospěšné také pro své antibakteriální účinky a podporují krevní oběh, stimulují produkci žluči, snižují hladinu cholesterolu a brání vzniku a rozvoji šedého zákalu. Jestliže jsou přijímány současně s vitaminem C, omezují výskyt ústních oparů.

Zdroje bioflavonoidů

Bioflavonoidy jsou obsaženy v bílé hmotě pod kůrou citrusových plodů, pepři, pohance a černém rybízu. Mezi další zdroje patří meruňky, třešně, grapefruit, citrony, pomeranče, švestky a šípky.

Koenzym Q10

Jedná se o vitamínům příbuznou substanci, jejíž činnost v organismu se podobá vitaminu E.

Jako antioxidant může být dokonce ještě účinnější. Jako koenzymy Q se označuje skupina deseti látek, ve tkáni lidského organismu však můžeme nalézt pouze koenzym Q10. Tato substance zastává rozhodující roli v produkci energie v každé buňce lidského těla. Podporuje krevní oběh, stimuluje imunitní systém, zvyšuje okysličování tkání a má značné účinky ve zpomalování procesu stárnutí. Odborníci vyzdvihují schopnost Q10 při léčení a prevenci kardiovaskulárních onemocnění, dále má schopnost působit proti histaminu a je užitečný pro jedince trpícím astmatem, alergiemi nebo dýchacími potížemi. Velké množství Q10 můžeme nalézt v makrele, lososu a sardinkách nebo hovězím mase a špenátu.