Pečujeme o svá záda

Nejvíce problémů s páteří vzniká následkem špatného držení těla nebo následkem náhlé námahy svalů. Většina z nás si nevšimne, zda stojí nebo sedí špatně, a přitom je docela jednoduché naučit se lépe si svůj postoj uvědomovat.

Děti mají přirozeně správné držení těla a instinktivně se pohybují způsobem, který jejich tělo minimálně zatěžuje. V dospělosti si ale většina lidí vypěstuje špatné návyky držení těla. Při sezení míváme strnulá ramena nebo při stání přenášíme váhu na jednu nohu. Během času začnou tyto návyky tělo zatěžovat a způsobovat bolesti i dlouhodobé poškození.

Nesprávně vykřivená páteř

Podíváme-li se do zrcadla, vidíme, že páteř je mírně prohnutá dovnitř, ven a zase dovnitř, takže připomíná mělké S. Někteří z nás si způsobují, právě v důsledku špatného držení těla, abnormální zakřivení páteře, které může vést k chronické bolesti a zároveň zvyšuje riziko vyhřeznutí ploténky.

Nesprávné „oblouky“

Lidé trpící lordózou mají bederní páteř příliš zakřivenou dovnitř. Stojí shrbeně s vystrčeným břichem a vyčnívajícími hýžděmi. Lordóza často postihuje lidi s nadváhou, kteří mají sklon k zaklánění, jež kompenzuje přebytečnou váhu, kterou nosí vepředu. Může postihovat i ženy ve vysokém stupni těhotenství.

Lidé s kyfózou mají zase příliš zakřivenou krční páteř, na níž se objevuje hrbol. Někdy si způsobí i lordózu, protože se bederní páteř stáčí dovnitř, aby kyfózu vyrovnala. Tato choroba se někdy vyvine v dětství bez jakéhokoli zjevného důvodu.

Při skolióze se páteř abnormálně vytáčí vpravo nebo vlevo. Postižený člověk má problémy s chůzí a trpí vracejícími se bolestmi. Skolióza obvykle postihuje děti a adolescenty. Může se objevit i u novorozence. Skoliózu je nutno pečlivě sledovat a vždy je nutné odstranit známou příčinu – například, když jsou nohy nestejně dlouhé, bývá nutné nosit ortopedickou obuv.

Některé choroby páteře

Páteř je vystavena chorobám a opotřebování tak jako jiná část těla. S věkem se obratle stávají méně hutnými a jsou náchylnější k lámání. Meziobratlové ploténky jsou tenčí a klouby mohou být zasaženy osteoartritidou.

Osteoartritida je degenerace kloubů následkem opotřebení. Většina lidí ve věku nad 60 let jí do jisté míry trpí, i když ne každý má zřejmé symptomy. Nemoc obvykle zasáhne klouby, které nesou váhu těla – kyčle a kolena. Když osteoartritida zasáhne páteř, říká se jí spondylóza. Nejčastěji zachvacuje spodní část páteře a krk. Spondylóza způsobuje drobení chrupavky v obratlech. Mohou se vytvořit kostní výběžky či výrůstky, které mohou člověka omezovat v pohybu. Klouby mohou být zanícené, spolu s kostními výrůstky mohou tlačit na některý z nervů páteře a působit ostrou bolest.

Kostní tkáň se průběžně rozpadá a obnovuje. Při Pagetově nemoci se rychlost nového růstu zvyšuje, což má za následek, že postižené kosti jsou nadměrně veliké a deformované. Pagetova choroba může zasáhnout kteroukoli část těla, ale nejčastěji jsou zasaženy obratle.

Zátěž v těhotenství

Bolesti zad jsou také jedním z nejčastějších těhotenských neduhů. Jednou z příčin jsou hormony, jejichž vlivem dochází ke změně postavení a polohy pánve a uvolnění některých svalových a vazivových spojení v této oblasti. Rostoucí plod pak mění těžiště těla ženy a tělo je tak nuceno využívat i takové svaly, o kterých téměř nevědělo. Jiné svaly naopak nefungují, jak by měly, a bolest je tady. Paradoxně se ale může stát, že ženy, které trpěly před těhotenstvím chronickými bolestmi, v těhotenství obtíže nemají. Bolesti zad však ne vždy s porodem ustoupí, právě naopak. Maminky nosí dítě, sklánějí se nad postýlkou. Měly by ale na své obtíže myslet a během dne se krátce protáhnout a cvičit, a by došlo k posílení svalového korzetu, kam patří posilování zádového a břišního svalstva.

Cvičením proti bolesti

Základem k udržení zdravých zad je ohebnost a síla. Jedině zdravé a funkční svaly jsou základním předpokladem k tomu, aby tělo zvládalo všechno, co mu naložíme. Nebudeme-li se hýbat, svaly nám ochabnou, bude docházet k úbytku svalové hmoty, zkrácení vazivových struktur, svalů a jiným změnám. Dostatek pohybu a jeho variabilita jsou nejlepší prevence bolesti zad.

Neexistuje přesná odpověď na otázku, jaký druh cvičení je pro záda nejvhodnější. Často se setkáváme s názorem, že pokud bolí záda, má se plavat, cvičit pilates. Takto obecně se samozřejmě radit nedá. Pokud člověk, který má nesprávné pohybové stereotypy, půjde plavat, velmi rychle se přetíží a bolesti se mohou ještě prohloubit. To se netýká jen plavání, ale v podstatě jakékoli činnosti. Takový člověk se do sportovní zátěže může vrátit až po nápravě svých stereotypů, se kterou mu může pomoci fyzioterapeut. Naopak, umíme-li své tělo „správně ovládat“, můžeme provozovat jakýkoliv sport.

Kdy k lékaři

Bolesti zad lze často odstranit doma. Když se však ale objeví bolest, která vás znehybňuje a nepomine během dne, máte-li vracející se záchvaty, dojde-li ke zhoršení chronické choroby nebo máte jiné symptomy, měli byste vyhledat lékaře.

Ten vás jistě požádá, abyste mu podrobně popsali své příznaky, abyste například označili místo bolesti, sdělili mu, jak dlouho trvá, zda jste před vznikem bolesti upadli nebo dělali nějakou namáhavou práci, jestli je něco, co bolesti zklidňuje nebo zhoršuje a jak jste na tom se zdravím celkově.

Při prohlídce vám prohmatá bolestivá místa, prozkoumá vaše reflexy a bude vás natahovat, aby zjistil, jaký máte rozsah pohyblivosti a aby vyzkoušel sílu vašich svalů. Někdy se ovšem nezdaří nalézt jednoznačnou příčinu, proto se léčba zaměří na zmírnění symptomů. Můžete dostat analgetika a léky proti zánětům. Někdy se též aplikuje do bolestivého místa injekce kortikosteroidu. Lékař vás může poslat k fyzioterapeutovi, který vám doporučí speciální cvičení.

Za účelem stanovení příčiny bolesti zad se provádějí různé testy – patří k nim rozbor krve, rentgen, které odhalí příznaky Pagetovy choroby nebo osteoartritidy, CT nebo vyšetření pomocí magnetické rezonance v případě, že existuje podezření na vyhřezlou ploténku. Ženám, kterým hrozí osteoporóza, lékař pravděpodobně udělá test hutnosti kostí, při němž se používají malé dávky rentgenových paprsků.