Kód pojišťovny

Cesta do školy

Ilustrační obrázek

Prázdniny skončily a děti se většinou nerady vracejí zpět do školních lavic. Odborníci říkají, že povolávání dětí zpět do světa povinností by mělo začít zhruba 14 dní před koncem prázdnin, jiní se přiklánějí k názoru, že týden stačí. Pokud dětem dopřejete toto aklimatizační období, ušetříte je mnohých nepříjemných pocitů spojených se začátkem školního roku.

Nejdůležitějším krokem, který musíte udělat, je srovnat dětem denní a noční rytmus. O prázdninách po dětech nevyžadujeme, aby chodily do postele a vstávaly ve stejnou dobu jako v průběhu školního roku. Proto je velmi důležité nenechat tento volný režim až do posledního dne prázdnin, protože pak nebudete schopni dostat děti z postele.

Zhruba 14 dní před koncem prázdnin začněte děti posílat do postele dřív. Poslední týden prázdnin je dobré věnovat nákupu školní výbavy. Na nákupy vezměte dítě s sebou. I z této nutné povinnosti můžete vytvořit zábavné odpoledne spojené s dobrým obědem, nákupem oblečení, po kterém dítě touží.

V průběhu prázdnin by také neměl mozek po celou dobu zahálet. Neznamená to, že by děti měly otevírat školní sešity. Vhodné je nenásilné opakování (nejlépe formou hry), které nebude vypadat jako zkoušení. Hrajte scrabble, slovní kopanou, řešte jednoduché logické úlohy. Děti, které mají např. problémy v gramatice, si mohou psát prázdninový deník a společně s rodiči pak opravují chyby. Ty, které mají potíže v matematice, mohou počítat vše, co rodiče nakoupí atd.

Nezapomeňte na dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin, především DHA, která je pro fungování mozku velmi důležitá. Právě kyselina DHA tvoří až 20 procent šedé kůry mozkové - ta je  důležitá pro schopnost učení, soustředění se a paměť. Protože si tělo DHA neumí vytvořit samo, musíme mu ji dodávat potravou. Tuto kyselinu obsahují tučné ryby, jako je losos, makrela nebo tuňák.

V běžné stravě také přecházejte na jídla, která děti čekají ve školní jídelně. Rozhodně nezapomínejte na snídani, která je pro školáky nejdůležitějším jídlem dne - zajistí jim energii na dopoledne, kdy jejich mozek musí ve škole nejvíce pracovat.

První třída

Pokud svému dítěti pomůžete při nástupu do školy a nadále se mu budete věnovat, zvládne v pohodě nejen první třídu, ale i případné potíže, které se mohou objevit. Většina dětí se do školy těší. Některé jsou ale smutné z toho, že přijdou o své kamarády ze školky. Utěšte je tím, že se s nimi mohou vídat i nadále, a navíc získají plno nových kamarádů.

Nezavalte je povinnostmi a nesrovnávejte je s ostatními. Každé dítě potřebuje něco jiného - někdy stačí na ně přestat spěchat, aby zvládlo domácí přípravu beze spěchu, nebo mu umožnit dostatek času na hru a pobyt venku. Hlavně mu však věnujte pozornost. Všímejte si pozorně změn v jeho chování a zdravotním stavu. Pokud se vám nepodařilo dítěti pomoci, obraťte se nejdřív na jeho učitelku a poraďte se s ní, zda zvládnete problém vyřešit společně nebo zda už je nutné vyhledat odbornou pomoc. Dítě, které se potýká ve škole s určitým problémem, bývá zamlklé, vyhýbá se školním povinnostem, někdy je plačtivé, jindy u něj může být patrná agresivita. Pokud se jedná o potíže s řečí nebo specifické školní problémy, pomůže vám logoped, který nejen diagnostikuje, ale provádí terapii těchto obtíží. Mnozí rodiče hledají za potížemi s nástupem do školy některou z poruch učení, ale na takový závěr je po měsíci docházky ještě brzy! Každé dítě má při zvládání psaní a počítání své tempo, které může během školního roku vyrovnat. Podle psychologů se sice teoreticky dá na poruchu usuzovat na konci první třídy, ale bezpečnější je to ve třídě druhé. Ani diagnostikovaná porucha není žádná tragedie. Dnes ji najdete téměř u každého čtvrtého dítěte. Za potížemi dítěte není rozhodně nedostatek inteligence (jak si ale bohužel spousta učitelů dodnes myslí), lenost nebo špatná nálada. Rodičům, učitelům a hlavně dítěti přibude více práce k vyrovnání se s vrstevníky. Většinou s dobrými výsledky.

S nástupem do školy do popředí vystoupí povinnosti. Nezapomeňme však na hru. Z vývojově-psychologického hlediska je hra u školního dítěte velmi důležitá k rozvoji osobnosti a psychické pohodě. Podle odborníků platí pravidlo, že v první a druhé třídě by hra a povinnosti (domácí úkoly, příprava, kroužky) v mimoškolní době měly být rozděleny v poměru 4:1 ve prospěch hry, ve třetí až páté třídě asi 3:1 a pak podle okolností 2:1 nebo 1:1

Vhodný jídelníček

Proč jsou nejdůležitější snídaně? V průběhu noci se vyčerpávají zásoby glykogenu - zdroje glukózy pro centrální nervovou soustavu. Ve škole musí dítě sedět v klidu a nezapojuje produkci glukózy ze zásobních tuků, která je stimulována hlavně aktivním pohybem. V případě vynechání snídaně jsou pak zbytky glykogenu školní aktivitou do dvou hodin využity a následný nedostatek glukózy vyvolává poplachovou stresovou reakci. Ta vede k pohybovému neklidu a zapojení pohybového tukového metabolismu, který se následně stává zdrojem energie. Důsledkem pak bývá roztěkanost, nepozornost a neklid dítěte.

Díky snídani s vyšším obsahem sacharidů dochází k povzbuzení limbického systému v centrální nervové soustavě, v němž se přepojují přijímané vjemy s centry mozku. Pozitivní naladění limbického systému podporuje koordinaci, pomáhá školákům udržet pozornost a zvládat stres.

Vybírat správné potraviny je důležité. Stejně tak jako to, aby vaše dítě jedlo pravidelně. V ideálním případě to znamená pět až šest porcí jídla za den, aby byl příjem energie rovnoměrný. Pokud bude jíst vaše dítě jen dvakrát denně, bude mu chybět energie během dne a také začne tloustnout.

Snídaně má tvořit 20 až 25 procent z celkového příjmu energie. Ideální je pečivo s domácí tvarohovou pomazánkou nebo rostlinným tukem a plátkovým sýrem, cereálie s jogurtem. Nezapomeňte na svačinu. Opět to může být pečivo s pomazánkou, zkuste vyměnit salám za šunku, přidejte jeden kus ovoce či zeleniny. Oběd má školák většinou v jídelně. Odpolední svačina by měla být lehká: méně sladké druhy ovoce, zelenina a pečivo. Poslední jídlo by dítě mělo jíst maximálně dvě hodiny před spaním.

I sladkosti do jídelníčku patří. Daleko vhodnější než striktní zakazování sladkostí je naučit dítě s nimi zacházet. Do zdravého jídelníčku dítěte pamlsky patří, ale ne denně. Vhodné je volit sušené ovoce, u větších dětí cereální tyčinky a čokolády s vysokým podílem kakaa.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.