Jezte s rozumem

Jezte s rozumem

Sezónní biorytmy a strava podle ročních období

Harmonický soulad a tok energie je základním kamenem lidského zdraví. Fungování  jednotlivých soustav a systémů (soustava dýchací, trávicí, močopohlavní, atd.) je vzájemně propojeno tzv. funkčními okruhy. Určité zdravotní nemoci a komplikace se v určitém ročním období vyskytují daleko častěji. Také jednotlivé chutě povzbuzují dané orgány v jejich činnosti: např. na jaře je zvýšená potřeba kyselé chuti a vitamínů C, žaludek uspokojí chuť sladká, plíce a tlusté střevo potřebují chuť kořeněnou - pikantní. Rovněž naše  projevy a nálady jsou úzce propojeny s našim zdravím.

Slabé vazy

Vztahy mezi tkáněmi, svaly a jednotlivými orgány poukazují podle čínské medicíny na oslabená játra. Svalová únava a pocit tíhy v dolních končetinách naznačuje oslabení žaludku a slinivky.  Příslušnost jednotlivých svalů k systémům předurčuje jejich funkční oslabení nebo stranovou nerovnováhu při poruše funkce orgánů a energetickou nerovnováhu v drahách.

Strava babího léta

V období babího léta pracují zvýšeně především tyto orgány: žaludek, slinivka a slezina. Jejich funkci podporuje sladká chuť. Správná sladká chuť by měla být v tu dobu dominantní, během roku je vhodná ta, která nezahleňuje (bezlepková), především dopoledne. Složité a jednoduché cukry jsou důležité dostatečné energetické zásob glykogenu ve svalech a játrech. Zdrojem jsou obiloviny, nejlépe celozrnné a výrobky z nich, mezi nejvýhodnější obilovinu tohoto období patří jáhly. Mezi doporučované potraviny patří dále zelenina (především kořenová, mrkev, petržel, celer apod.) Z ovoce jsou vhodná jablka, hrušky, švestky  a další sezónní plody. Vhodné jsou především ty, které vyrostly v našem zeměpisném pásmu.

Lákadlo bílý cukr

V případě, že nemáme dostatek správného zdroje sladké chuti, jsme přitahováni k bílému cukru, bílé mouce a dalším výrobkům z nich. V důsledku nedostatku minerálů, enzymů i stopových prvků trpí především funkce slinivky (kolísavá hladina cukru v krvi) a sleziny. Jedinec je nervóznější a má větší sklon k zánětům a vředům.

Jaké zvolit nápoje?

V případě chladného a vlhkého počasí se doporučují teplé nápoje, protože se lépe vstřebávají. K pití je vhodné užívat: čistou vodu, vývary z obilovin, luštěnin, jáhel, čočky, brambor, vodu z máčených obilovin (pěstovaných bez umělých hnojiv), zeleninové šťávy (mrkev, celer, červená řepa apod.), ovocné šťávy (neměli bychom míchat sladké ovoce spolu s kyselým), minerálky (ne však stále). Co se týká bylinných čajů, doporučuje se pít po ránu na lačno pro celkové povzbuzení hořký čaj pro očistu sliznic dutiny ústní.

Strava pro podzim

V tuto roční dobu je zvýšená aktivita plic a tlustého střeva (vzrůstá potřeba pikantní chuti ostrá, kořeněná). Tuto chuť můžeme získat z cibule, česneku, zázvoru, pažitky, celeru, řeřichy, černé ředkve nebo pražením obilí a ořechů. Potraviny bychom měli upravovat spíše vařením, pražením a pečením. Z obilovin se nejvíce hodí rýže, zejména natural, vzhledem k obsahu cenných minerálů a vitamínů především skupiny B. Při vaření obilovin, luštěnin a zeleniny přidáváme nejrůznější koření, např. kmín, majoránku, dobromysl apod.

Nápoje

Stejně jako tomu je v pozdním létě, dáváme přednost spíše teplým nápojům. Bylinné čaje vaříme především klasickým způsobem, kdy 1 lžičku bylin přelijeme šálkem horké vody a necháme louhovat. Proti kašli jsou vhodné čaje z lipového květu, divizny nebo cibulového čaje s majoránkou.

Strava pro zimu

V zimě jsou nejvíce aktivovány ledviny a močový měchýř, člověk má potřebu slané chuti a minerálů. Dobrou slanou chuť lze získat z mořské soli, mořských ryb, mořských řas, kořenové zeleniny apod. Jídla upravujeme daleko více tepelněji a mezi vhodné obiloviny patří pohanka, jáhly, rýže natural.

Strava pro jaro

V předjaří a na jaře potřebuje organismus více vitaminu C, vlákniny, kyseliny listové, nenasycených mastných kyselin (vitamin F, E, kvalitních olejů, rostlinných bílkovin a další biologicky hodnotné látky potřebné k ochraně jater. Jaterní funkci podporuje kyselá chuť, energetické zásoby jater jsou doplňovány především jednoduchými a složitými cukry, které se metabolizují na glykogen. Tyto látky nalezneme především v čerstvé listové zelenině, v obilovinách, luštěninách, ovoci, naklíčeném obilí apod. Jíme více syrovou stravu.

Některé tipy na jaro

Na jaře je velmi vhodné jíst zeleninové polévky s bramborami, houbami, kyselým zelím, luštěninami, dále zeleninové saláty (hlávkový, apod.). V květináči si můžeme pěstovat natě petržele, pažitky a malé cibulky, které potom hojně využijeme v kuchyni.

Strava pro léto

Léto je obdobím zvýšené aktivity srdeční a oběhové činnosti, vyvolává potřebu hořké chuti, dostatku tekutin, kvalitních tuků, vitamínů, minerálů a lehčí stravy. Kvalitní hořkou chuť získáme z listů a kořenů pampelišky, čekankových puků, piva apod. Ráno podporuje hořká chuť funkci žaludku a stimuluje tvorbu trávicích enzymů, v poledních hodinách je vhodná pro dobrou funkci srdce a tenkého střeva. Ve večerních hodinách podporuje funkci krevního oběhu a sexu. V letním období je dostatek sezónní zeleniny a ovoce, pijeme ovocné a zeleninové šťávy, pečeme ryby. Z obilovin je nejvhodnější kukuřice. V teplých letních dnech přijímáme dostatek tekutin ve formě ovocných a zeleninových šťáv, vinných střiků, čisté vody, bylinných čajů apod.

Varovné příznaky

Jestliže tělo nedostává takové množství vitaminů, kolik k věku i způsobu života potřebuje, samo se dříve nebo později přihlásí. Dnes se již nemůže stát, že by někdo onemocněl kurdějemi, jako se tomu stávalo za dávných plaveb. Zatímco náklady běžného nemocenského pojištění neustále stoupají, nejlevnějším vlastním pojištěním je pochopení příznaků poruch našeho zažívání. Zde se objevuje několik symptomů, kterým nedáváme příliš velký význam. Mezi ně patří např.: ztráta chuti k jídlu (nedostatek vitaminu B1, C, zinku, sodíku a fosforu), zápach z úst (niacin), zápach potu (B12, zinek), menstruační problémy(B12), ztráta paměti (B1), afty a jiné defekty (B2 riboflavin, vitamin B6 pyridoxin, zadržování tekutin (vitamin B6), bílé skvrny pod nehty (zinek).

Zpět na téma

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

Informace, které jsou obsahem této internetové stránky, jsou obecného charakteru. Svůj zdravotní stav vždy konzultujte s lékařem.

© ČPZP | Infocentrum: 810 800 000 | www.cpzp.cz | Navštivte nás na Facebooku