Jezte s rozumem

Jezte s rozumem

Význam vody pro náš organismus

Sedmdesát procent našeho těla je tvořeno z vody. Voda přenáší v lidském těle živiny, které se s přijatou potravou dostávají na správná místa, to znamená do buněk, mozku a svalů. Bez vody bychom se nemohli pohybovat ani dýchat, protože voda zabezpečuje vše, co se uvnitř nás odehrává. K tomu, abychom se zbavili jedovatých látek, které se do těla dostaly, potřebujeme přijmout zhruba 2,5 litru vody denně.

Pijte i bez pocitu žízně

Někteří lidé tvrdí, že nemusí tolik pít, protože nepociťují žízeň. Při sportování, stresu, větších teplotách někdy na potřebu pít zapomínáme. Pokud tento stav trvá déle, můžeme si způsobit zdravotní komplikace. Krev zhoustne a teče pomalejším tempem a nedostává se k místům, která zásobuje. Ke svalům, se dostává menším množství kyslíku a srdce tepe pomaleji.

Nebezpečná ztráta vody

Je zcela běžné, že při střevních katarech dochází ke snížení duševních i tělesných výkonů téměř o dvacet procent. Pokud organismu chybí více než patnáct procent vody, tak organismus nemůže dále fungovat a dochází k úmrtí.

Dieta a pitný režim

Neexistuje žádné předepsané pravidlo, podle kterého bychom se měli řídit, a kolik množství vody bychom měli vypít. Doporučuje se však popíjet jednou za hodinu sklenici vody. Pokud patříte k těm, kteří drží zrovna nějakou dietu, je velmi nutné dbát na správný pitný režim, protože organismu chybí část vody, kterou přijímá z pevné stravy. Příjem vody je také důležitý tím, že žaludek se mírně naplní a my nepociťujeme takový hlad.

Bublinky ano nebo ne?

Jestliže patříte k těm, kteří mají rádi sycené nápoje, neděláte zrovna to nejlepší. Je sice pravda, že oxid uhličitý dodává nápoji svěžejší chuť, ale bublinky nás nutí k říhání a zatěžují žaludek. Sycené nápoje je nutné pít po malých doušcích a pomalu. Velice nevhodné je pít sycené nápoje po výkonu, protože oxid uhličitý rozpíná žaludek a ten má po námaze větší teplotu. Žaludek je pak předrážděný a způsobuje nadýmání nebo může také tlačit na bránici a dýchání může být obtížnější a činnost srdce narušena.

Voda z kohoutku

Abychom doplnili tekutiny, můžeme klidně použít i vodu z kohoutku, pokud byla předem hygienicky testována. Na různých místech naší republiky nenacházejí rozdílné pitné zdroje a voda může mít odlišné složení živin a kvalitu. V celém civilizovaném světě je samozřejmostí, že voda je bakteriálně ošetřena, takže nám nehrozí onemocnění jako tyfus nebo úplavice. Bohužel určité nečistoty, které by nám mohly uškodit, pouze pouhým čichem nerozpoznáme, a je proto nutné si při jakémkoli podezření nechat udělat rozbor vody.

Minerálky raději prostřídejte

Každá minerální voda má rozličné složení a obsah živin. Je proto vhodnější vody obměňovat. Přírodní minerální vody by také neměly být základem pitného režimu, ale pouze jeho doplňkem.Optimální je 0,5 litru. Příliš velké množství živin, které některé minerálky obsahují, žízeň vůbec neuhasí, ale naopak povzbudí. Je třeba si uvědomit, že kojenci by měli pít pouze kojeneckou vodu.

Čím nejlépe zahnat žízeň?

Počínající dehydrataci můžeme zahnat nejlépe ovocnými nebo bylinkovými čaji, popř. džusy, které zředíme s vodou. Nápoje by měly být spíše vlažné a led nechejme raději v lednici. Pokud pijeme nějaký drink nebo kávu, je vhodné k tomu popíjet ještě dvojnásobné množství vody. Tvrdý alkohol má špatný vliv na produkci hormonu, který má starosti odvodňování organismu.

Ani moc, ani málo

Pokud je náš žaludek citlivější, měli bychom si dávat bedlivý pozor a nepít najednou velké množství vody, ani nezůstávat dlouho na suchu. Žaludek by se mohl neúměrně roztáhnout a dostal by velké množství minerálů. Samozřejmě se pro jednou nic nestane, ale vodní hospodářství bychom měli udržovat v rovnováze. Množství přijaté tekutiny nemá ohraničené množství, protože nadbytečná tekutina se z organismu vyloučí močí nebo potem.

Pitný režim před a po výkonu

Pokud nás čeká sportovní výkon, doporučuje se pít asi třicet minut před tím sklenici minerálky. Naše svaly tak budou lépe zásobené živinami a budou čerstvé a lépe připravené na zátěž. Naproti po výkonu je vhodné pít prvních dvacet minut vlažnější nápoj, aby nedošlo k termoregulačnímu šoku. Dostatečným doplněním tekutin přispějeme k lepší regeneraci organismu a vzniklé škodlivé zplodiny se lépe vyplaví z těla.

Jiné extrémní podmínky

Při zvýšené pracovní zátěži, zvýšené teplotě okolního prostředí platí dvojnásob pravidlo průběžného doplňování tekutin. Velmi vhodné jsou nakyslé nebo nahořklé nápoje, popř. čistá voda.

Rozdělení typů vod

Nepijte raději z láhve

Při otevření láhve dochází ke styku s kyslíkem a může dojít k tomu, že jinak neškodné bakterie se rozmnoží a tekutina může být nevhodná ke konzumaci. Abychom zachovali kvalitní obsah vody, neměli bychom raději nikdy pít z láhve, protože se zvyšuje možnost kontaminace. Neperlivý obsah láhve by měl být upotřeben nejlépe do tří dnů.

Podle čeho je vhodné vybírat balenou vodu?

Zpět na téma

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

Informace, které jsou obsahem této internetové stránky, jsou obecného charakteru. Svůj zdravotní stav vždy konzultujte s lékařem.

© ČPZP | Infocentrum: 810 800 000 | www.cpzp.cz | Navštivte nás na Facebooku