Jezte s rozumem

Jezte s rozumem

Kilogramy a počasí

Málokdo nezná boj s kilogramy, které se najednou rozhodnou stávkovat. Zdá se nám, že jíme stále méně, ale váha odmítá tento fakt přijmout. Když držíte dietu jen pár dní, vyvolá to „jo-jo“ efekt. Největší chybou bývá, chcete-li hubnout příliš rychle. Jo-jo efekt zafunguje s 99procentní jistotou a vy se na svou původní váhu vrátíte velice rychle, mnohdy se stává, že ji navíc překročíte. Optimální je hubnout 0,5 až 1 kg týdně. Tělo si totiž nesmí všimnout, že hubne. Časté diety také nevhodně snižují hladinu „dobrého“ cholesterolu, metabolismus se zpomaluje a v extrémních případech může být poškozeno srdce. Před zahájením redukční diety je dobré poradit se s lékařem. Zjistíte, jak funguje váš metabolismus a jaký program snižování nadváhy by vám nejlépe vyhovoval. Někdo „spaluje“ rychleji, lidé s dispozicí k diabetu hubnou podstatně obtížněji než ostatní, problémem jsou také poruchy činnosti štítné žlázy.

V zimě spotřebujeme asi o dvacet procent více jídla, naše tělo si žádá jinou stravu než v teplých dnech. Náš organismus reaguje na změny počasí stejně jako většina zvířat. S nadcházejícím ochlazením si střádá zásoby energie na horší časy. Potřebuje potraviny obsahující látky, které dovedou vyrábět endorfiny, aby člověk nepropadal ve tmě depresi. Na druhou stranu vystačí s méně tekutinami než v letních vedrech.

Vaše strava by měla být tvořena z padesáti procent sacharidy (zelenina a ovoce, rýže, těstoviny, celozrnné pečivo), z 30 procent bílkovinami (drůbeží a rybí maso, mléčné výrobky) a ze třiceti procent tuky. Kalorickou hodnotu denní dávky jídla si musíte stanovit podle svých individuálních potřeb (nesmí převyšovat nethetický výdej). Nedržte však přehnané nízkokalorické diety. Aktivní žena potřebuje 7560-10500 kJ denně. Příjem pod 5000 kJ způsobí snížení klidového metabolismu (tedy toho množství energie, které tělo spálí za den, i když je v naprostém klidu).

Nevlídné počasí nás přímo pobízí k větší konzumaci pamlsků, čehož pak na jaře trpce litujeme. Úbytek denního světla navozuje stavy skleslosti, přesto se nesnažte zahnat depresi ze tmy alkoholem, tučnými jídly a zákusky. Jestliže popíjíte, tělo zpracovává alkohol jako první. To znamená, že jídlo čeká ve frontě a kalorie z něj se zatím ukládají v podobě tělesného tuku. Pokud je delší dobu zataženo, dochází k výraznému snížení tlaku ovzduší, a tím i vašeho krevního tlaku. Poznáte to už ráno: při vstávání se vám zamotává hlava,u citlivých osob se zvyšuje riziko záchvatu migrény. Je nutné dodržovat pitný režim, tím se vyrovnává krevní tlak. Jezte lehká jídla, nepřetěžujte organismus.

Během dne byste měli jíst minimálně pětkrát – 3 hlavní jídla a dvě svačiny. Naprosto nevhodné je celý den nejíst a večer sníst celodenní dávku. Nikdy nesmíte hladovět, bez jídla byste neměli zůstat déle než tři hodiny. Je dobré mít po ruce kousky ovoce nebo nízkokalorické tyčinky.

Aby vás cestou do práce nerozklepala zimnice, musíte dodat tělu dostatek energie. Přivítejte den tím, že si dáte hned po probuzení sklenici vody. Dehydratace totiž zpomaluje tok krve, takže byste se celý den cítili jako šneci. I když ráno nesnídáte, dopřejte si alespoň šálek horkého čaje a celozrnný rohlík. Konzumace prvního denního jídla pomáhá vyrovnat hladinu cukru v krvi. Vydržíte tak delší dobu bez jídla a přitom máte dostatek energie. Pokud zdravě posnídáte, spálíte během dne více kalorií než ti, kteří po ránu hladoví. Metabolismus totiž spotřebuje energii, aby mohl spalovat uložené tuky. Vhodné jsou cereálie s odstředěným mlékem a ovoce. Předejít hladu vám mohou pomoci jídla s vlákninou, takže tělo bude požadovat menší oběd.

Během dne byste si měli dopřát dvě svačiny o obsahu 800-1200 kJ, protože časté jídlo udržuje trávicí soustavu v pohotovosti. Vhodné jsou například sušené ovoce, jogurt, kousek sýra, odpoledne pak šálek zeleninové polévky nebo jogurt s vlákninou. Tělo musí vydat na jídlo s vlákninou více energie a aktivnější trávicí systém podporuje spalování kalorií. S ovocem získáváte cenné bioflavonoidy (obsahují je především citrony, švestky, jablka, grapefruity, rybíz), které mají antioxidační vlastnosti a jsou prevencí proti rakovině. Dobrým pomocníkem při udržování hmotnosti je zelený čaj, který obsahuje katechin zvyšující hladinu mozkové chemikálie norepinefrinu působícího na metabolismus. K obědu si dopřejte třeba salát s kuřecím masem. Trávicí systém tak použije více energie na štěpení bílkovin. Ty by neměly přesáhnout hranici celkového denního příjmu, jinak mohou způsobit zácpu.

K večeři si dopřejte „ostré chutě“, ty totiž mohou dočasně zvýšit klidový metabolismus. Pálivé papriky obsahují kapsicin, což je látka, která na krátkou dobu zvyšuje produkci adrenalinu. Ten zrychluje metabolismus a odbourává kalorie.

Vsadit vše na zázračné produkty, které vás zbaví desítek nadbytečných kilogramů, je nesmyslné. Snížení váhy nikdy nedosáhnete, aniž byste nezměnili stravovací návyky. Existují potraviny (ananas, hlávkový salát, hroznové víno) nebo potravinové doplňky, které urychlují trávení, brání zadržování vody v těle, ale je nutno brát je s rozvahou.

Nezapomeňte, že dietu musí doprovázet pohybová aktivita trvající vždy minimálně půl hodiny, nejlépe však hodinu. Teprve po 25 minutách dochází ke spalování tuků. Ranní rozcvička či hodina v posilovně vašemu hubnutí nepomohou. Začněte dvacetiminutovou rozcvičkou, teprve pak posilujte. Metabolismus pracuje ještě dvě hodiny poté, co přestanete zvedat činky. Ideální je posilovat 20-40 minut dvakrát týdně. Jeden den nechte svaly odpočinout a nahraďte silová cvičení třeba během. Pokud pravidelně běháte, přidejte po několika minutách 30 sekund sprintu.

Věnujte dostatečnou péči i odpočinku. Při nedostatku spánku se zvyšuje hladina kortikolu, látky, která ovlivňuje tvorbu inzulínu a ztěžuje zpracování sacharidů. Sedm až osm hodin nočního spánku zaručí rychlý metabolismus. Když jste unavení, tělu chybí energie na běžné denní funkce.

Redukční dietu nezačínejte, když jste na tom psychicky špatně. Počkejte, až se duševně vyrovnáte, jinak vám to půjde ztuha. Na svou nadváhu se nedívejte se stresem, úspěšnější je ten, kdo boj s kilogramy bere spíš jako hru. Nevyčítejte si, když někdy zhřešíte drobným pamlskem, klidně dále v dietě pokračujte.

Zpět na téma

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

Informace, které jsou obsahem této internetové stránky, jsou obecného charakteru. Svůj zdravotní stav vždy konzultujte s lékařem.

© ČPZP | Infocentrum: 810 800 000 | www.cpzp.cz | Navštivte nás na Facebooku