Jezte s rozumem

Jezte s rozumem

O výživě

Nezbytným předpokladem správného a zdravého fungování organizmu je přísun odpovídajícího množství a kvality tekutin a živin. Živiny musí být přijímány ve vhodném poměru. Na kvalitě a délce života se však značnou měrou podílí také životní styl, tedy množství pohybu, frekvence spotřeby alkoholu, tabáku či dokonce psychotropních látek, spánkový režim, stejně jako psychická pohoda, pracovní vytížení či ekonomická situace.

Základními živinami pro organizmus jsou zejména bílkoviny, tuky, sacharidy, vitaminy, minerální látky, stopové prvky a vláknina. Denní příjem energie má být v optimálním případě tvořen z 15 % bílkovinami, z 30 % tuky a z 55 % sacharidy.

Bílkoviny = stavební materiál

Bílkoviny v organizmu zajišťují růst a obnovu tkání, jejich funkce je především stavební. Jsou základním stavebním prvkem svalů, kostí a chrupavek. Pomocí bílkovin se také po těle transportují různé látky, jako červené krevní barvivo hemoglobin. Bílkoviny dokážou bojovat s bakteriemi a viry a řídit některé procesy v buňkách. Pro tělo vhodné bílkoviny nalezneme ve vaječném bílku, mléce, mléčných výrobcích, mase a rybách, ale také v sóji.

Nedostatek bílkovin v potravě vede k odbourávání bílkovin ze svalů a vnitřních orgánů. Tělo je použije k nezbytným procesům jako jsou tvorba hormonů či krevní bílkoviny. Organizmus si neumí bílkovinu vyrobit ani uchovat v zásobě, proto je nezbytný její pravidelný příjem stravou.

Nadměrný přísun bílkovin naopak zatěžuje játra, ledviny a zvyšuje riziko vzniku některých onemocnění.

Tuky = dlouhodobá energie

Tuky tvoří pro tělo zdroj energie. Dodávají jí tělu 2x více než bílkoviny a sacharidy. Jejich role je nezastupitelná např. při metabolismu vitaminů rozpustných v tucích a regulaci tělesné teploty.

Vzhledem ke své vysoké energetické hodnotě tuky zvyšují, při přílišném příjmu, riziko vzniku nadváhy a obe¬zity. V tomto ohledu jsou nejnebezpečnější trans tuky a nasycené tuky. Trans tuky jsou ztužené jedlé tuky vyráběné ztužováním rostlinných olejů. Nasycené tuky najdeme v tučných masech, sádle, másle, smetanových výrobcích, paštikách či uzeninách. Nacházejí se však také ve zmrzlině, sušenkách, dortech, polevách a jiných sladkostech, a to v podobě palmového nebo kokosového oleje.

Naopak nenasycené tuky mají příznivé účinky na zdraví. Podporují činnost očí a mozku a najdeme je v rybách, ořeších, avokádu či rostlinných olejích.

Sacharidy = rychlý zdroj energie

Sacharidy jsou pro tělo rychlým zdrojem energie, při nevhodné konzumaci však mohou způsobovat nadváhu, neboť se přebytečná energie v těle přemění v tuk. Vyhnout se musíme jednoduchým sacharidům v podobě cukrovinek, zmrzliny, slazených nápojů, marmelád, bílého a sladkého pečiva, loupané rýže, snídaňovým lupínkům a slazeným müsli. Přidaného rafinovaného cukru, který tyto potraviny obsahují, bychom měli denně přijmout okolo 50g.

Vhodné jsou naopak složité cukry v luštěninách, obilovinách, rýži, bramborách a některých druzích zeleniny. Příjem energie z těchto zdrojů by měl být asi 55%. Mezi sacharidy se však započítává i strava bohatá na vlákninu, například konzumací 100g ovesných vloček získáme 9g vlákniny, ale také 70g sacharidů. Podobně u lískových ořechů je to ve 100g 10g vlákniny a 17g sacharidů.

U potravin obsahujících sacharidy, ať již jednoduché nebo složité, je nutné sledovat jejich glykemický index (GI). Ten vyjadřuje, jak rychle po konzumaci potraviny s obsahem škrobů nebo cukrů stoupne hladina cukru v krvi. U potravin s vyšším GI více a rychleji stoupá hladina glukózy v krvi po její konzumaci. Po potravinách s vysokým GI (nad 70) dostanete dříve hlad a zvyšujte si tak riziko vzniku nadváhy, cukrovky a také zubního kazu. Nízký GI mají například luštěniny, ovoce a zelenina, celozrnné obilniny a pečivo, natural rýže a celozrnné špagety, ořechy, semena a mléčné výrobky.

Vitamíny

Vitamíny nedodávají tělu energii, přesto se bez nich tělo neobejde. Většinu z nich si nedokáže samo vyrobit, a proto musí být přijímány potravou. Vitamíny rozpustné v tucích (A,D,E,K) musíme organizmu dodávat v rozumné míře. Jejich nadbytek se v těle ukládá a může způsobit zdravotní komplikace. Vitamíny skupiny B a vitamín C jsou rozpustné ve vodě a jejich nadbytek se z těla vyloučí močí. Přesto ani zde není předávkování pro tělo prospěšné.

Minerály a stopové prvky

Tyto látky si organizmus neumí sám vyrobit. Jsou nezbytné jako stavební prvky zubů a kostí a podílejí se na biochemických pochodech v těle. Mezi minerální látky patří vápník, fosfor, hořčík, chlor, draslík, sodík a zinek. Stopovými prvky jsou chrom, měď, fluor, jód, železo, mangan, molybden a selen.

Zpět na téma

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

Informace, které jsou obsahem této internetové stránky, jsou obecného charakteru. Svůj zdravotní stav vždy konzultujte s lékařem.

© ČPZP | Infocentrum: 810 800 000 | www.cpzp.cz | Navštivte nás na Facebooku