Jezte s rozumem

Jezte s rozumem

Osladit nebo osolit?

Na trhu existuje zhruba sto různých sloučenin, které mají sladkou chuť a které můžeme z chemického hlediska označit jako cukry. Mezi nejjednodušší cukry patří glukóza, která koluje v krvi  a organismus ji používá jako základní palivo. V této formě je cukr vstřebáván ze střeva. Dále mezi jednoduché cukry patří fruktóza, ovocný cukr,  který obsahuje cukr a med. Dextróza vzniká odštěpením ze škrobu je chemicky podobná glukóze, laktóza je mléčný cukr, maltóza vzniká kvašením škrobu a sacharóza se vyrábí rafinací z řepy a třtiny a je běžně v prodeji jako základní surovina na pro výrobu potravin.

Hnědý cukr

Hnědý cukr pokládají sice mnozí lidé za zdravější, ale ten  obsahuje krystaly cukru se směsí melasového sirupu. Surový, nerafinovaný cukr se nepoužívá, protože může obsahovat některé toxické látky, které zbyly po jeho výrobě. V případě, že je rafinován pouze zčásti, získá žlutou barvu a tento druh lze použít v průmyslu. Med je směs fruktózy a glukózy.

Jiná sladidla

Mezi běžné přírodní cukry patří sorbitol, manitol, a xylitol. Tyto cukry se vstřebávají podstatně déle než glukóza a sacharóza. Mezi největší omyly patří, že tyto cukry neobsahují žádné kalorie. Pravda je taková, že mají stejný počet kalorií jako ostatní cukry.

Aspartam

Aspartam je kombinace aminokyseliny fenylalaninu a kyseliny asparágové a neobsahuje žádné kalorie. Asecultam K vypadá sice jako cukr, je odvozen od kyseliny octové a je také bez kalorií. Známý sacharin je zhruba 22-500krát sladší než cukr, je chemicky podobný acesulfamu K, neobsahuje kalorie, vstřebává a vylučuje  se v nezměněné formě močí.

Stevia

Jedná se o tropickou bylinu, která roste v Jižní Americe a složí jako přírodní sladidlo. Je 22krát sladší než cukr, nemá žádné kalorie, doporučuje se diabetikům, má posilující účinky. Na trhu ji můžeme sehnat buď v práškové formě nebo ve formě roztoku. Vyskytuje se také v celé škále výživových doplňků.

Sukralóza a neotam

Je to jediný cukr, který je vyráběným sladidlem, které neobsahuje žádné kalorie a uhlovodany. Je 66krát sladší než sacharóza. Vzhledem k tomu, že tělo nerozpozná, zda jde o cukr nebo uhlovodan, nemetabolizuje ho, a proto je bez kalorií. Neotam představuje nejsilnější sladidlo a jeho intenzita sladkosti je 7000-13000krát vyšší než u sacharózy.

Jaká jsou rizika nadměrného množství cukru?

Mezi největší problém nadměrného příjmu cukru je to, že se postupně stává jakýmsi návykem. Již od útlého dětství si zvykáme sladká, dětská jídla. Vzhledem k tomu, že cukr působí konzervačně a odstraňuje vlhkost, je tato vlastnost využívána nečekaně a my ani nevíme, že konzumujeme potraviny s bohatou součástí cukru. Celkově přijímáme zhruba více než 75 kg cukru za rok.  Konzumace nadměrného množství cukru přináší obrovská rizika v podobě obezity, zvýšené kazivosti zubů, diabetu, vysokého krevního tlaku,

Kde všude je cukr?

Cukr se vyskytuje všude tam, kde ho neočekáváme. Např. některé druhy Coca-Coly obsahují až 15% cukru. Pokud pátráme po pravdě, měli bychom pečlivě studovat štítky na etiketě. Bohatým a nekontrolovaným zdrojem cukr jsou také léky, kam se zcela pravidelně přidává glukóza a jiná sladidla.

Bez sladkostí a cukrátek to nejde?

Sladkosti, cukrovinky a limonáda jsou produkty bez kterých si někteří vůbec nedovedou představit svůj život. Tyto mnohdy nezdravě konzumované rafinované cukry se značně podepisují na našem zdraví a především na zdraví našich dětí. Určitě není nutné zcela omezit všechny sladkosti, ale určitě bychom měli zredukovat jejich množství. V případě neovladatelné chuti na sladkosti bychom měli do organismu dostat více zinku a vitaminu B1.

Sůl nad zlato

Sůl sice není žádnou  vzácností, ale i tak bychom měli s ní  zacházet poněkud úsporněji. Běžný denní příjem soli je 6-18g, avšak lékaři doporučují maximální denní příjem pouze 3g. Dávka, která je vyšší než 14 g je pokládána již za rizikovou. Nadměrný přísun soli může vyvolat hypertenzi, migrény a zatěžuje kardiovasculární systém.

Nejdůležitější soli a jejich funkce

Minerální soli, které jsou obsaženy v jednotlivých tělesných tkáních jsou důležitými složkami určující zdravotní stav našeho těla. Jejich nedostatek může vyvolat nemoc, a v případě, že chybějící látky doplníme, tělo se zhojí samo. Patří zde například: fluorid vápenatý, fosforečnan, kalcium sulfát, fosforečnan železnatý, chlorid draselný, fosforečnan draselný, magnesium fosfát, chlorid sodný atd.

Florid vápenatý a fosforečnan

Florid vápenatý je součástí vaziva a jeho deficit vyvolává křečové žíly, opožděný vývoj chrupu, poruchy šlach a rozpraskanou kůži. Fosforečnan se vyskytuje ve všech tělních buňkách a tekutinách, žaludeční šťávě i kostech a chrupu. Při nerovnováze nebo nedostatku mohou vzniknout poruchy prokrvení na koncových částech těla, hromadění tekutin, noční pocení nebo tlaky na prsou.

Kalcium sulfát a fosforečnan železnatý

Kalcium sulfát je součást vazivové tkáně a jaterních buněk. Nerovnováha nebo nedostatek způsobuje povrchové změny na kůži. Fosforečnan železnatý je součást krvinek a jiných tělních buněk s výjimkou nervů. Při nedostatku dochází k zácpě nebo průjmu. V případě krvácení z nosu a nadměrném menstruačním krvácení se používá jako doplňková léčba.

Chlorid draselný a fosforečnan draselný

Chlorid draselný je tvoří součást kožních slizničních buněk. Při jeho nedostatku vznikají kožní vyrážky, nažloutlý povlak jazyka, otoky, zvýšený nárost bradavic. Fosforečnan draselný je přítomen ve všech tkáních, nervech, mozku a krvinkách. Při jeho nedostatku dochází k poruchám trávení tuků, oslabení paměti a neklidu.

Magnesium fosfát a chlorid sodný

Magnesium fosfát je obsažen  v kostech, chrupu, mozku, nervech, krvi a svalech. Při jeho nedostatku dochází ke svalovým křečím, neuralgii a kolikám. Chlorid solný neboli stolní sůl, reguluje množství tekutiny v organismu, při nedostatku poruchy vodní rovnováhy  se objevuje výtok z nosu a očí.

Fosforečnan sodný

Emulguje mastné kyseliny,udržuje rozpuštěnou kyselinu močovou v krvi. Při nedostatku dochází k žloutence, zápachu z úst a je porušena chuť k jídlu.

Zpět na téma

Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

Informace, které jsou obsahem této internetové stránky, jsou obecného charakteru. Svůj zdravotní stav vždy konzultujte s lékařem.

© ČPZP | Infocentrum: 810 800 000 | www.cpzp.cz | Navštivte nás na Facebooku